U bent hier

figuur2-tekstuelebeschrijving-mediaconcentratie2012

In figuur 2 worden de 3 grote delen, zoals in figuur 1 uitgelegd, voor elk mediaproduct verticaal weergegeven. De mediaproducten staan horizontaal.

Dit wil dus zeggen dat Radiocontent (Content) bovenaan staat, daaronder radio-omroep (Packaging of aggregatie) en dan daar onder nog eens radiodistributie (Diffusion of distributie).

Idem voor de andere media producten. Met andere woorden: Op het niveau van content staan televisieproductie, internetcontent en redactie voor geschreven pers op dezelfde hoogte als radiocontent. Op het niveau van aggregatie staan tv-omroep, aggregatie websites en uitgeverijen op dezelfde hoogte als radio-omroep. En voor het derde deel in de waardeketen, namelijk distributie, staan tv-distributie, internetdistributie en distributie pers op dezelfde hoogte als radiodistributie.

Om de verschillende vormen van mediaconcentratie aan te duiden zijn er 3 wederkerige pijlen geplaatst. Voor horizontale concentratie staat er een pijl ‘Horizontaal’ in het vak van tv-omroep aangezien er verschillende tv-omroepen bestaan. Voor verticale concentratie staat er een pijl ‘Verticaal’ die de vakken televisieproductie en tv-omroep met elkaar verbindt. Dit om aan te tonen dat een bedrijf bijvoorbeeld programma’s kan maken of laten maken en die dan gebruikt voor zijn zender.

De derde vorm van concentratie is crossmediale concentratie. Om dit te visualiseren staat er een wederkerige pijl ‘Crossmediaal’ die de vakken radio-omroep en tv-omroep verbindt. Dit wil zeggen dat een bedrijf zich bijvoorbeeld tegelijkertijd op de tv-markt als op radio-omroep richt.