U bent hier

1.4.2. Reclameregies en mediacentrales

De meeste websites zijn “gratis” toegankelijk, d.w.z. dat de eindgebruiker geen betaling verricht die rechtstreeks naar de website-eigenaar terugvloeit. Daardoor verschilt het businessmodel fundamenteel van dat van de overige Vlaamse media. In tegenstelling tot betalende kranten en magazines, moet een websitebeheerder zijn inkomsten grotendeels halen uit reclame.

Gedeelten van de ruimte op website worden vrijgehouden voor allerlei vormen van online reclame.
Internetreclame is een specifieke reclamevorm waarvoor mogelijkheden uitgebreider zijn dan de klassieke reclamevormen. Interactive Advertising Bureau Belgium (IAB) vermeldt onder meer banners, splash pagina’s, overlayers, keyword advertizing, content integration, email, newsletters en IDTV. De grote variëteit brengt met zich mee dat enkele reclameregies zich gespecialiseerd hebben in internetreclame.

Het toenemend belang van internetreclame wordt gestaafd door de cijfers van het IAB[37].
Belgische adverteerders investeerden volgens IAB 332 miljoen euro in 2010 en 365 miljoen euro in 2011, een toename van 10%. Dit heeft als gevolg dat 1 reclame-euro op 6 naar online reclame gaat. De interesse van adverteerders in ‘Mobiel internet’-reclame blijft zeer gering. Het marktaandeel binnen de onlinereclame komt niet boven 1 à 3% uit. 


[37] IAB brengt als beroepsvereniging alle actoren binnen de digitale en interactieve communicatiemarkt samen, www.iab-belgium.be 

Tabel 33 : Online reclame investeringen
  Absolute waarde (in mio euro) - 2010 Absolute waarde (in mio euro) - 2011[38]  Procentuele waarde - 2010 Procentuele waarde - 2011
Display Advertising 96,5 105,4 29,05% 28,86%
Online zoekertjes 114 119,9 34,27% 32,83%
zoekmotoren 122 139,9 36,68% 38,31%
totaal 332,5 365,2 100,00% 100,00%

[38] De Tijd, "Internet is vaste waarde voor Belgische adverteerders", 3 juli 2012.

In Tabel 34 vinden de lezer enkele reclameregies terug die niet actief zijn op de klassieke mediaplatformen. De belangrijkste spelers zijn Beweb, Paratel en Pebble Media. 

Tabel 34 : Reclameregies voor websites
Onderneming Website
Belgacom Skynet Advertising immoweb.be, skynet.be, netlog.be, zoomin.tv, 2dehands.be, yahoo.com, m.skynet.be, resto.be
Beweb Regie[39] 6minutes.be, agenda.be, autolive.be, gezondheid.be, vroom.be, zdnet.be, mtv.be, nostalgie.be, auto55.be, cdnet.com, belgiumdigital.be, beslist.be, beursduivel.be, goudengids.be, marieclaire.be
Corelio nieuwsblad.be, standaard.be, spotter.be
De Persgroep Advertising autozone.be, demorgen.be, hln.be, goedgevoel.be, joepie.be, nina.be, zonemagazines.be
Hi-Media Belgium express.be, analist.be, beursgazet.be, thomascook.be, thomascookairlines.com, neckermann.be, dailymotion.com, femistyle.be, zoover.be, springintveld.be, showbizzsite.be, freegamez;be, ik.be, kapaza.be
Humo Media humo.be
Pebblemedia[40]  een.be, sporza.be, canvas.be, garagetv.be, gva.be, hbvl.be, hebbes.be, koopjeskrant.be, radio2.be, stubru.be, studio100tv.be, zita.be, nickelodeon.be
People Communication seniorennet.be
Roularta Media Group knack.be, knackfocus.be, moneytalk.be, datanews.be, kanaalz.be, weekend.be, plusmagazine.be, trends.be, rnews.be, sport/footmagazine.be, streekpersoneel.be, autovlan.be, immovlan.be, focus-WTV.be, ikgabouwen.be, KW.be
Sanoma Media Digital Solutions flair.be, libelle.be, zappybaby.be, storymagazine.be, humo.be, teveblad.be, kieskeurig.be, feeling.be
Think Media p-magazine.be, che.be, femistyle.be, fundalize.com, clint.be, demotorsite.be moto-online.be, 4gamers.be, nr10.be, chief.be. menzo.be, motorwereld.be, motoren-toerisme.be, modelspoormagazine.be, souschef.be, ambiance.be
Trustmedia België tidj.be
Vmmtv vtm.be, 2BE.be, JIM.be, VTMKzoom.be, vitaya.be, iWatch.be, Qmusic.be, JOEfm.be, anne.be, vtmkoken.be

[39]Voor de volledige lijst wordt doorverwezen naar de website van Beweb : http://www.beweb.be/nl/portfolio/sites/
[40]Voor de volledige lijst wordt doorverwezen naar de website van Pebblemedia : http://www.pebblemedia.be/nl/pagina/websites 

Sinds 1 juli 2012 verzorgt Sanoma Digital Belgium, dochteronderneming van de Sanoma mediagroep, haar eigen regie onder de naam Sanoma Media Digital Solutions.  De samenwerking met Beweb Regie wordt anders ingevuld. Sanoma Digital Belgium zal instaan voor de site-specifieke campagnes op de websites. Beweb zal voor de display advertising zorgen in bestaande pakketten zoals Women, Culture, Cooking, en in thematische of nationale combo’s (bv. Humo.be + Moustique.be (Fr)).[41]

Smartphones en tablets laten het gebruik van applicaties (kortweg: apps) toe. Door deze apps kan een gebruiker extra functies aan een apparaat toevoegen. Voorbeelden zijn de apps van kranten (De Standaard, De Morgen, …) en sociale media (facebook, twitter, …). Op dit moment wordt er gezocht naar mogelijkheden om hier een business model met reclame op te bouwen. Een gekend voorbeeld is Facebook dat zijn mobiele applicatie probeert te verzilveren door hogere advertentie-inkomsten te bekomen.
Pebble Media mag sinds juni 2012 ook de regie verzorgen van HBVL iPad, GVA iPad, Studio Brussel iPad en Studio Brussel Android. 


[41] Sanoma Media, “Sanoma Digital Belgium: meer dan ooit dé specialist op het gebied van digitale vrouwenmedia, infotainment en e-commerce”, http://www.sanoma-magazines.be/nl/4d3007cf-8593-4e1e-9510-04f26513a68a/43fe4f7d-544e-4c63-9a8d-297dbe280097/DetailBlog/?id=c07b1b08-43fa-4f07-b713-adb0391a5ab9, 30/06/2011