U bent hier

1.4.2 Reclameregies en mediacentrales

De meeste websites zijn “gratis” toegankelijk, d.w.z. dat de eindgebruiker geen betaling verricht die rechtstreeks naar de website-eigenaar terugvloeit. Daardoor verschilt het businessmodel fundamenteel van dat van de overige Vlaamse media. In tegenstelling tot betalende kranten en magazines, moet een websitebeheerder zijn inkomsten grotendeels halen uit reclame.

Gedeelten van de ruimte op websites worden vrijgehouden voor allerlei vormen van online reclame.

Internetreclame is een specifieke reclamevorm waarvoor mogelijkheden uitgebreider zijn dan de klassieke reclamevormen. Interactive Advertising Bureau Belgium (IAB)[47] vermeldt onder meer banners, splash pagina’s, overlayers, keyword advertising, content integration, email, newsletters en IDTV. De grote variëteit brengt met zich mee dat enkele reclameregies zich gespecialiseerd hebben in internetreclame.

Het toenemend belang van internetreclame wordt gestaafd door de cijfers van de UBA. Belgische adverteerders investeren jaarlijks meer en meer aan online reclame ten koste van voornamelijk gratis pers (-12,74%). Volgens UBA bestond de uitgave uit meer dan 220 miljoen euro in 2013. Dit betekent een toename van bijna een half procentpunt t.o.v. 2012 waardoor het een marktaandeel van 6,04% heeft. Tijdens de laatste 2 jaar nam het totale budget voor reclameinvesteringen slechts toe met zo’n 3% terwijl er online 18% meer budget werd uitgegeven. Sinds 2006 was er dan ook bijna een vervijfvoudiging van het budget voor online reclameinvesteringen.


Tabel 35: Reclameinvesteringen tussen 2011 en 2013 [48]

Medium

Absolute waarde

2011

Absolute waarde

2012

Absolute waarde

2013

Procentuele

waarde

2011

Procentuele

waarde

2012

Procentuele

waarde

2013

Cinema

30.926.516 €

32.950.044 €

37.696.340 €

0,86%

0,91%

1,02%

Dagbladen

761.158.177 €

745.041.562 €

802.621.422 €

21,21%

20,64%

21,67%

Gratis pers

140.774.401 €

142.592.360 €

124.428.051 €

3,92%

3,95%

3,36%

Magazines

274.000.794 €

262.630.857 €

258.047.434 €

7,63%

7,28%

6,97%

Online

188.776.607 €

200.986.227 €

223.600.621 €

5,26%

5,57%

6,04%

Out of home

294.119.011 €

312.707.914 €

313.680.685 €

8,20%

8,66%

8,47%

Radio

445.245.653 €

465.714.518 €

484.656.762 €

12,41%

12,90%

13,08%

Televisie

1.453.904.347 €

1.446.358.250 €

1.459.729.343 €

40,51%

40,08%

39,40%

Totaal

3.588.905.506 €

3.608.981.733 €

3.704.460.660 €

100%

100%

100%

In tabel 36 vindt de lezer enkele reclameregies terug die niet actief zijn op de klassieke mediaplatformen.
De belangrijkste spelers zijn Beweb Regie nv, Hi-Media bvba [49] en Pebble Media nv met elk meer dan 100 titels.


Tabel 36: Reclameregies voor websites

Ondernemings-nummer

Onderneming

Website

460102672

Belgacom Skynet Advertising (business unit)[50]

autofans.be, skynet.be, netlog.be, zoomin.tv, 2dehands.be, yahoo.com, resto.be, sport.be, running.be, cycling.be

455498340

Beweb Regie nv[51]

autolive.be, zdnet.be, auto55.be, belgiumdigital.be, beursduivel.be, goudengids.be, marieclaire.be, elle.be

415969454

Corelio nv

spotter.be

440653281

De Persgroep Advertising (business unit)

autotrack.be, demorgen.be, DM mobile, hln.be, HLN mobile, goedgevoel.be, joepie.be, nina.be, dmcitygent.demorgen.be, dmcitybrussel.demorgen.be,  dmcityantwerpen.demorgen.be, dmcityleuven.demorgen.be

471451177

Hi-Media Belgium bvba

9maand.be, autoblog.be, bmi-berekenen.be, brunetteblogging.com, buienradar.be, cityplug.be, derozedoos.be, express.be, e- femistyle.be, gezondheid.be, ik.be, it-girl.be, kapaza.be, kinepolis.be, mijn-tv-gids.be, mountainbike.be, neckermann.be, newsmonkey.be, nostalgie.be, nostalgie.eu, resto.be, routenet.be, showbizzsite.be, thomascook.be, thomascookairlines.com, vergelijk.be, wewomen.be

825533940

Humo Media Regie  (business unit)

humo.be

439849666

Mediahuis Connect (business unit)

nieuwsblad.be[52], Het Nieuwsblad tablet, standaard.be, De Standaard tablet, dS Avond, jobat.be, inmemoriam.be, gva.be, GvA tablet, GvA mobile hbvl.be, HBvL tablet, HBvL mobile, hebbes.be, madeinkempen.be, madeinlimburg.be, madeinmetropool.be, koopjeskrant.be, zimmo.be, she.be, vief.be

432306234

Medialaan Digital nv (voorheen Vmmtv Digital)

vtm.be, 2be.be, jim.be, vtmkzoom.be, vitaya.be, iwatch.be, q-music.be, joefm.be, anne.be, vtm.koken.be

809309701

Pebble Media nv [53]

een.be, sporza.be, canvas.be, garagetv.be, hebbes.be, koopjeskrant.be, radio1.be, radio2.be, stubru.be, gva.be/she, studio100tv.be, mnm.be, nickelodeon.be, mtv.be, tmf.be, vakantiekanaal.be, vandaag.be, zita.be, vroom.be

885664834

People Communication nv

seniorennet.be

426753973

Produpress Advertising cva

immoweb.be, autogids.be, autowereld.be

534497219

Proxistore nv [54]

zdnet.be, auto55.be, marieclaire.be, sport.be, zednet.be, vroom.be, nieuwsblad.be, trends.be, zita.be, standaard.be

434278896

Roularta Media nv

knack.be, knackfocus.be, moneytalk.be, datanews.be, kanaalz.be, weekend.be, plusmagazine.be, trends.be, rnews.be, sportmagazine.be, streekpersoneel.be, autovlan.be, immovlan.be, shopvlan.be, focus-wtv.be, ikgabouwen.be, kw.be, gocar.be, go.be, nest.be, challengez.be, grafischnieuws.be, insidebeleggen.be

404802477

Sanoma Media Belgium nv

flair.be, libelle.be, zappybaby.be, storymagazine.be, humo.be, teveblad.be, kieskeurig.be, feeling.be, studio100.be, njam.tv

404824154

Think Media nv

che.be, clint.be, demotorsite.be/moto-online.be, chief.be, menzo.be, motoren-toerisme.be, nr10.be, p-magazine.be, ambiance.be

462488872

Trustmedia België nv

tijd.be

Sinds 1 juli 2012 verzorgde Sanoma Digital Belgium nv, dochteronderneming van de Sanoma mediagroep, haar eigen regie. De samenwerking met Beweb Regie nv werd anders ingevuld. In oktober 2013 werd de onderneming Sanoma Digital Belgium echter stop gezet. Sanoma Media Belgium nv verzorgt nu zelf haar advertenties.

Beweb Regie nv verzorgt de display advertising in bestaande pakketten en in thematische of nationale combo’s (bv. dh.be + lavenir.net + Het Nieuwblad).

Tussen Think Media nv en Beweb Regie nv bestaat sinds april 2013 een strategische samenwerking.

Ook Belgacom Skynet Advertising nv en Pebble Media nv werken reeds geruime tijd samen voor de regie van websites. Dit gebeurt onder de naam Brands4Brands.

Smartphones en tablets laten het gebruik van apps toe. Voorbeelden zijn de apps van kranten (De Standaard, De Morgen, …) en sociale media (facebook, twitter, …). Op dit moment wordt er gezocht naar mogelijkheden om hier een business model met reclame rond te bouwen. Een gekend voorbeeld is Facebook dat zijn mobiele applicatie probeert te verzilveren door hogere advertentie-inkomsten te bekomen. Een ander voorbeeld zijn applicaties die locatiegebaseerde reclame tonen. De apps bepalen de locatie van de gebruiker en sturen persoonsgerichte, plaatsgebonden reclame zodat de consument niet overstelpt wordt met advertenties.



[47] IAB brengt als beroepsvereniging alle actoren binnen de digitale en interactieve communicatiemarkt samen. www.iab-belgium.be

[49] De mobiele reclameregie van Hi-Media noemt Mobvious.

[50] Belgacom Skynet Advertising nv en Pebble Media nv werken samen onder de naam Brands4Brands voor het beheer van advertenties op websites en mobiele apparaten.

[51] Voor de volledige lijst wordt doorverwezen naar de website van Beweb Regie nv: http://www.beweb.be/nl/portfolio/sites/

[52] Hiertoe behoort ook Het Nieuwsblad op Zondag dat niet langer in papieren versie beschikbaar is.

[53] Pebble Media nv werd opgericht door Telenet nv, Concentra nv en VAR om de reclameregie te verzorgen van websites, mobiele sites en applicaties. Voor de volledige lijst kan doorverwezen worden naar de website van Pebble Media nv: http://www.pebblemedia.be/nl/pagina/websites

[54] Gespecialiseerd in online, lokale en geogelokaliseerde reclame. Op 11 augustus 2013 ging Proxistore nv op zelfstandige basis verder. Daarvoor maakte het deel uit van Beweb Regie nv. Roularta nv verwierf een aandeel van 32% in deze onderneming.