U bent hier

1.5.1 Crossmediale tendensen

Crossmedialiteit houdt in dat bedrijven verschillende mediavormen gaan gebruiken om content te verspreiden aan een zo groot mogelijk publiek.

Het magazine Libelle is daar een voorbeeld van. Naast het magazine is de website reeds geruime tijd een ander platform via hetwelke de consument de Libelle-content kan lezen. Dankzij de Libelle-app kan dat ook via mobiel internet. Libelle TV is dan weer een televisiezender. Bovendien bestaat er ook een eigen webshop van Libelle en werkt Sanoma Media Belgium samen met andere ondernemingen om afgeleide producten van Libelle aan te bieden (bv. “Libelle Tapas voor twee”- cadeauboxen, Libelle Boekenactie, …).

Een ander crossmediaal product is Story. Oorspronkelijk was Story enkel te verkrijgen als magazine in de winkel. Later ontstond de website storymagazine.be. Het magazine kan tegen betaling voor niet-abonnees digitaal uit de Magstore (een app die verschillende magazines van Sanoma bundelt) gedownload worden. Er was een programma ‘Storywood’ op VIJF en het richt zich ook op radio met Story FM. De laatste nieuwe ontwikkeling is de transformatie naar muziekuitgever. Hierbij is het de bedoeling dat Sanoma Media Belgium de artiesten promotioneel een duwtje in de rug gaat geven, maar het staat niet in voor de financiering van de muziekopnamen.

Er worden steeds meer zenders opgestart die ook een link hebben met andere media en/of gespecialiseerd zijn in bepaalde content, weg van de generalistische tv. Zo startte LibelleTV op 15 augustus 2013. Voordien kon de consument enkel het magazine Libelle lezen. Nu is er een televisiezender, kan het digitaal via een app gelezen worden en ook op de website kan de consument terecht.

Luisteraars van Q-Music kunnen sinds 20 februari 2012 via kanaal 39 van Telenet hun radio volgen op televisie. Via de sociale media wordt de consument een extra mogelijkheid aangeboden om interactief mee te doen met het radiogebeuren. Vroeger bestond dit enkel uit het opbellen van een radioprogramma om bijvoorbeeld een plaat aan te vragen of het versturen van een gele briefkaart.

De Vijver Media ontwikkelde een crossmediaal advertentieplatform met als naam „The Pool???. Op deze manier kunnen adverteerders hun producten tegelijkertijd in verschillende media promoten en een verhaal creëren. Zo zal een adverteerder zijn reclameboodschap tegelijkertijd zowel op televisie kunnen uitzenden, als in het weekblad Humo en Dag Allemaal kunnen publiceren.

Daarnaast bestaat sinds 2009 de “Cross Media Club”, het non-spot reclamedepartement van Medialaan. Het is een samenwerking tussen De Persgroep, de Q-Group en Roularta.

De VRT richtte dit jaar een aparte cel (VRT Start Up) op om te kunnen inspelen op nieuwe vormen van mediagebruik door de consument.

Een ander voorbeeld kan gevonden worden in de samenwerking tussen Corelio en Roularta. In oktober 2010 lanceerden zij “Pure Business”, een online pakket voor adverteerders waardoor een one-stop-shopping oplossing bestaat en de adverteerder niet meer bij beide regies moet aankloppen. In februari 2012 breidden zij dit aanbod uit tot een nieuw pakket, namelijk “Pure Business Extended”.
Adverteerders krijgen hierdoor de mogelijkheid om naast websites, ook het aanbod van geschreven pers en televisie van beide partners te combineren. Het afgelopen jaar werd de samenwerking verder uitgebreid.

Daarnaast kan JIM, een televisiezender in handen van Medialaan, ook als voorbeeld gebruikt worden. In de beginfase was JIM enkel op televisie gericht. Medialaan lanceerde echter met succes in 2007 JIM Mobile, een prepaid telefoonabonnement waar nu ook internet op beschikbaar is en dit via het netwerk van Base Company. Door het gebruik van dezelfde merknaam linken mensen beide producten gemakkelijk met elkaar. Bovendien zijn beide diensten op hetzelfde doelpubliek gericht.

Een van de grote veranderingen in het media-aanbod zijn de applicaties voor lezers van kranten en tijdschriften. De consument kan voortaan via onder andere tablet zijn krant of tijdschrift online lezen. Hij heeft hiervoor de mogelijkheid om dit gratis via zijn abonnement te doen, een specifiek digitaal abonnement te kopen of per digitaal exemplaar te betalen (de zogenaamde losse verkoop). Deze methode is reeds gebruikelijk bij de mediabedrijven.

Bovendien proberen De Standaard en De Morgen handig op deze evolutie in te springen door abonnementen aan te reiken waarbij de lezer tijdens de week zijn krant via de tablet/smartphone kan lezen (en dus niet meer in papieren vorm) en tijdens het weekend een gedrukte versie toegezonden krijgt.

Er zijn verschillende platformen waar de consument terecht kan voor het downloaden van een krant of tijdschrift. Hierbij kan gedacht worden aan de iTunes winkel van Apple (waar bv. via de app ‘Magstore’ verschillende tijdschriften van Sanoma gedownload kunnen worden) en de digitale krantenwinkel Gopress. Gopress is sinds 14 september 2012 actief. De voorloper Mediargus werd op 31 december 2013 gestopt.
Gopress is een initiatief van Belgische kranten- en tijdschriftenuitgevers (uitgeverijen Mediahuis, De Vlijt, Editions de l’Avenir, IPM, Mediafin, Persgroep Publishing, Rossel en Roularta Media Group) om de verkoop van digitale losse uitgaven te stimuleren. Daarnaast moet het een alternatief bieden voor de iTunes-winkel van Apple omdat deze voor elke verkochte krant een commissie vroeg waardoor de inkomsten van de uitgevers gereduceerd werden.

De Vlaams-Brusselse Media is een nieuwe fusiegroep sinds april 2014. Het bundelt 5 Brusselse niet-commerciële activiteiten opdat de "crossmediale" samenwerking tussen de media tv, radio, print en online wordt versterkt en de interne organisatie gestroomlijnd. De gefuseerde media zijn het weekblad Brussel Deze Week, de nieuwssite brusselnieuws.be, de regionale zender tvbrussel, de stadsradio FM Brussel en het drietalig uitmagazine Agenda. Door de fusie verdwijnen de drie voormalige vzw’s.[63] Roularta speelt een rol in deze nieuwe groep: het drukt onder meer Deze Week in Brussel en doet de reclameregie.

Roularta kondigde in september 2014 aan dat het gaat samenwerken met Corona Direct, een verzekeringsmaatschappij. De dochteronderneming Roularta Business Leads zal de polissen verkopen. Het is de bedoeling dat in magazines (zoals Knack en Trends) reclame wordt gemaakt voor de verzekering.[64]

Als laatste voorbeeld wordt gedacht aan de uitgeverijen die zich interesseren in het televisiegebeuren.
Vooreerst is er de uitgeverij “Borgerhoff & Lamberigts” die sinds 2012 een eigen productiehuis oprichtte onder de naam “Borgerhoff & Lamberigts TV”. In juni 2014 breidde het zijn activiteiten nog verder uit door een belangrijke participatie te nemen in Belmodo, een fashion content house. Hierdoor kan het zijn content op verschillende platformen (print, televisie, sociale media, …) realiseren.[65]
„WPG Uitgevers??? besliste daarentegen om geen apart productiehuis op te richten, maar om samen te werken met Woestijnvis, VIER en VIJF. Ze proberen vooral om de interessante verhalen van verschillende auteurs zo goed mogelijk in de markt te zetten. Door de samenwerking kan het boeken uitgeven die gelinkt zijn aan de tv-programma’s van Woestijnvis. De publicatie zal onder de merknaam DRIE vallen.
Ook uitgeverij Lannoo besloot om in zee te gaan met bestaande productiehuizen en met alle Vlaamse omroepen. Zij richten zich niet op één productiehuis.

 


[63] De Redactie, “Fusiegroep “Vlaams-Brusselse Media” bundelt Nederlandstalige mediakanalen”, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.1934906, 8 april 2014

[64] De Tijd, “Roularta gaat in zee met Corona Direct”, 16 september 2014

[65] Mediaspecs, “ Borgerhoff & Lamberigts en Belmodo gaan samenwerken”, http://news.mediaspecs.be/borgerhoff-lamberigts-en-belmodo-gaan-samenwerken, 30 juni 2014