U bent hier

2.13 Besluit hoofdstuk 2

In dit hoofdstuk werden de Vlaamse mediagroepen onder de loep genomen.

De opvallendste trend daarbij is dat deze groepen onderling steeds meer verstrengeld raken. Zo bestaan drie mediagroepen uit intersecties van andere Vlaamse mediagroepen.

De groepen zoeken naar mogelijkheden om multimediaal sterk te staan en gaan daarbij wisselende allianties aan.

Eind 2013 werd Mediahuis nv, een samenwerkingsverband tussen Corelio nv en Concentra nv, opgericht. De Belgische Mededingingsautoriteit legde daarbij wel voorwaarden op om een zekere diversiteit van het aanbod te garanderen.

Begin dit jaar was er het nieuws dat Telenetmoederbedrijf Liberty Global interesse had in de overname van het Finse Sanoma-aandeel in De Vijver Media nv. Ondertussen werd een akkoord bereikt, waarvoor in het voorjaar van 2015 het fiat van de Europese Commissie afgewacht wordt.

Dit feit illustreert het gegeven dat de distributiebedrijven hoe langer hoe meer interesse hebben in de voorliggende schakels van de waardeketen.

De Vlaamse Media Maatschappij nv, een samenwerkingsverband tussen De Persgroep nv en Roularta Media Group nv, nam met Medialaan nv een nieuwe naam aan.

Belgacom nv hanteert voortaan voor al zijn producten nog één merk, nl. Proximus. De groep blijft echter nog voortbestaan onder de naam Belgacom nv.