U bent hier

2.9 SANOMA MEDIA BELGIUM NV

2.9.1 Structuur en aandeelhouders

De groep Sanoma Media Belgium nv is een dochtermaatschappij van de Finse Sanoma-groep die genoteerd is op NASDAQ OMX Helsinki.

Sanoma Media Belgium nv publiceert op zijn website maandelijks een lijst van de 20 grootste aandeelhouders.

De Finse moedermaatschappij Sanoma Oyj bezit ook aandelen in De Vijver Media nv, de groep die in 2011 gecreëerd werd naar aanleiding van de overname van SBS Belgium nv.
 

Figuur 29: Organigram Sanoma Media Belgium nv - tekstuele beschrijving figuur 29

De groep Sanoma Media Belgium nv heette tot voor kort Sanoma Magazines Belgium nv. Het bedrijf onderging een transformatie die gepaard ging met een verhuis naar Mechelen.

In het najaar 2013 werd aangekondigd dat de Finse groep de Belgische activiteiten onder strategische oriëntatie zou plaatsen, waarbij o.a. de mogelijkheid van een eventuele verkoop zou worden nagegaan.[92]

Op 17 juni 2014 heeft Telenet nv aangekondigd dat het een overeenkomst heeft bereikt met de aandeelhouders van De Vijver Media nv. Telenet nv zou een participatie van 50 % nemen in De Vijver Media nv via een overname van Sanoma’s aandeel voor 26 miljoen en een additionele cash investering in het bedrijf van 32 miljoen euro. De overname werd aangemeld bij de Europese Commissie[93] en men verwacht hierover een uitspraak in het voorjaar van 2015.

Tegelijk kocht Sanoma alle aandelen in Humo nv (tot voor kort ook een deel van De Vijver Media nv) terug, zodat Humo nv nu terug 100 % bij Sanoma Media bv zit.

 

2.9.2 Aanbod Sanoma Media Belgium nv

2.9.2.1 Radio

Sanoma Media Belgium nv tracht sinds kort een positie te verwerven in het Vlaamse radiolandschap.

De lokale radioketen Story FM waarmee recent van start gegaan werd, telt ondertussen al 15 lokale zenders.

Daarnaast was het met Humo-radio onrechtstreeks (via De Vijver Media nv) zeer beperkt actief in het segment contentproductie van radio-uitzendingen. Een aantal lokale radio’s (FM Brussel, Antwerpen FM en Radio Scorpio) zonden in 2012 programma’s onder de merknaam Humo uit. De programma’s zijn nog steeds herbeluisterbaar via webcast, maar aangezien er geen nieuwe progamma’s meer aangemaakt worden, werd dit aanbod geschrapt uit het productaanbodoverzicht.

2.9.2.2 Televisie

Ten gevolge van de participatie die moederhuis Sanoma Oyj nam in De Vijver Media nv (zie aparte beschrijving onder 2.6) is er een relatie met o.a. productiehuis Woestijnvis nv en de omroepen VIER en VIJF (lineair en niet-lineair). Met “Meer VIER” en “Meer VIJF” introduceert de groep ook een niet-lineair televisie-aanbod (catch-up service). Zoals hoger al aangegeven, zal de participatie in De Vijver Media nv verkocht zijn eens de Europese Commissie hiervoor het licht op groen heeft gezet.

Daarnaast beheert Sanoma Media Belgium nv sinds 15 augustus 2013 Libelle TV.

2.9.2.3 Geschreven pers

Uitgeverij Sanoma Media Belgium nv geeft een uitgebreid gamma aan periodieke bladen uit.

Het Vlaamse betalend aanbod omvat onder andere Bouw en interieur, Communiemagazine, Compleet Wonen, Feeling, Feeling Wonen, Flair, Kids Only, Libelle, Libelle Lekker, Loving You, Special bloemschikken, Stijlvol Wonen, Story, TeVe Blad, Vitaya en Wonen Landelijke Stijl.

Daarnaast is er nog gratis pers zoals Attitude Magazine.

Sommige van deze titels, met name de zgn. niche bladen, worden uitgegeven via de zustervennootschap Sanoma Regional Belgium.

Humo nv, uitgever van Humo, maakt ook volledig deel uit van de Belgische activiteiten van Sanoma.

Marie Claire wordt uitgegeven door SBPP, een joint venture van Sanoma Media Belgium nv en de Marie Claire Groep.

Via custom publishing-unit sQills worden magazines uitgebracht voor diverse doelgroepen zoals B2B, B2C, personeel of het goede doel.

KungFu, de content marketing divisie van Sanoma Media Belgium nv, creëert in opdracht van bedrijven content die de bedrijven zelf kunnen inzetten via allerhande vormen van content dragers, gaande van print magazines, digitale magazines, microsites, newsletters, web-tv tot en met social media.

sQills, KungFu & Head Office vormen samen de Content Marketing divisie van Sanoma Media Belgium nv. Deze activiteiten zijn ondergebracht in twee afzonderlijke vennootschappen, Sanoma Content Marketing Belgium en Head Office. 

2.9.2.4 Internet

Naast de internetequivalenten van de vele tijdschrifttitels (attitude.be, bouweninterieur.info, flair.be, libelle.be, libelle-lekker.be, feeling.be, feelingwonen.be, gaelmaison.be, teve-blad.be, storymagazine.be) of radio (storyfm.be) beheert Sanoma Media Belgium nv ook een aantal websites die niet gelinkt zijn aan een bestaand merk: styletoday.be, xquis.com, zappybaby.be, comeva.be, lovingyou.be, sqills.be, kieskeurig.be en pinkribbon-magazine.be.

Daarnaast biedt Sanoma Media Belgium nv nog een website (shedeals.be) aan met aanbiedingen voor vrouwen. Hiervoor wordt samengewerkt tussen de redacties van de magazines en websites van Libelle, Flair en Feeling. In samenwerking met seniorennet is er de aanbiedingensite oxytime.be.

2.9.2.5 Divers en crossmediaal aanbod

Sanoma Media Belgium nv speelt de merken die het in portefeuille heeft uit en lanceert onder de naam van een gekend merk producten in andere mediacategorieën (bv. apps zoals Feeling app, Flair app of Libelle Lekker-app) of aanverwante producten onder de vorm van submerken.

Libelle bijvoorbeeld is van oorsprong een magazine. Daarnaast is er het magazine Libelle Lekker voor de thuiskok. Een Libelle-abonnee wordt automatisch en gratis lid van Libelle club. Er is de website libelle.be, de omroep Libelle TV en de Libelle Lekker App.

Sanoma Media Belgium nv heeft een “Extended Products” concept in de aanbieding. Dit kan bestaan uit een combinatie van “Events & Experience” (reizen, workshops, ticketing, … ), nieuwe producten zoals spaaracties, e-commerce, afhaalacties (Libelle Boekenactie) of productplussen (Yasmine cd bij Story, Zumba cd bij Flair, …).

Daarbij horen ook boeken (i.s.m. Lannoo, zoals het Libelle Basiskookboek) en Bookzines zoals de SlankFlair, Vitaya Winterplan …

Ten slotte is er licensing, met name commerciële samenwerking met de Sanomamerken zoals Libelle tapas voor twee cadeauboxen, “Feeling Stijlvol Dineren” cadeaubox samen met Vivabox, de Libelle/Dovy keuken, het Flair pokerspel met Carta Mundi, de recente opening van Bar Marie in Mechelen, …

Sanoma Advertising Sales, een bedrijfsentiteit van Sanoma Media Belgium nv, staat in voor de interne regie van de eigen merken.

Magstore is de digitale magazine kiosk van Sanoma Media Belgium nv met meer dan 19 magazines in haar assortiment.

2.9.2.6 Aanbod buiten Vlaanderen

Sanoma Media Belgium nv beperkt zich tot de Belgische markt. Het bedrijf maakt deel uit van de Finse Mediagroep Oyj, dat verschillende dochtermaatschappijen in Europa telt en verantwoordelijk is voor dagbladen, periodieke bladen, radio en televisie.


Figuur 30: Productoverzicht Sanoma Media Belgium nv

Sanoma Media Belgium nv Contentproductie Aggregatie Distributie Bereik
Radio  STORY FM  -   -   
Televisie WOESTIJNVIS  -   - 
Televisie VIER VIER  - 
Televisie VIJF  VIJF   - 
Televisie LIBELLE TV LIBELLE TV  - 
Geschreven pers ATTITUDE MAGAZINE ATTITUDE MAGAZINE  - 
Geschreven pers BOUWEN EN INTERIEUR BOUWEN EN INTERIEUR  - 
Geschreven pers COMMUNIEKRANT COMMUNIEKRANT  - 
Geschreven pers COMPLEET WONEN COMPLEET WONEN  - 
Geschreven pers FEELING FEELING  - 
Geschreven pers FEELING WONEN/FEELING CITY FEELING WONEN/FEELING CITY  - 
Geschreven pers FLAIR FLAIR  - 
Geschreven pers HUMO HUMO  - 
Geschreven pers KIDS ONLY  KIDS ONLY   - 
Geschreven pers LIBELLE/ LIBELLE LEKKER LIBELLE/ LIBELLE LEKKER  - 
Geschreven pers LOVING YOU LOVING YOU  - 
Geschreven pers MARIE CLAIRE VLAAMS MARIE CLAIRE VLAAMS  - 
Geschreven pers SPECIAL BLOEMSCHIKKEN SPECIAL BLOEMSCHIKKEN  - 
Geschreven pers STIJLVOL WONEN STIJLVOL WONEN  - 
Geschreven pers STORY STORY  - 
Geschreven pers TEVE-BLAD TEVE-BLAD  - 
Geschreven pers VITAYA VITAYA  - 
Geschreven pers WONEN LANDELIJKE STIJL WONEN LANDELIJKE STIJL  - 
Geschreven pers  -   - 

SANOMAMAGAZINES.
SHOPINFO.BE

Internet XQUIS.COM XQUIS.COM  - 
Internet ZAPPYBABY.BE ZAPPYBABY.BE  - 
Internet COMEVA.BE COMEVA.BE  - 
Internet LOVINGYOU.BE LOVINGYOU.BE  - 
Internet SQILLS.BE SQILLS.BE  - 
Internet KIESKEURIG.BE KIESKEURIG.BE  - 
Internet TICKR.BE TICKR.BE  - 
Internet SHEDEALS.BE SHEDEALS.BE  - 
Internet STORYMAGAZINE.BE STORYMAGAZINE.BE  - 
Internet STYLETODAY.BE STYLETODAY.BE  - 
Internet MYGAZINE.BE MYGAZINE.BE  - 
Internet OXYTIME.BE OXYTIME.BE  - 
Internet VIER.BE VIER.BE  - 
Internet VIJF.BE VIJF.BE  - 
Internet MEERVIER.BE MEERVIER.BE  - 
Internet MEERVIJF.BE MEERVIJF.BE  - 
Internet HUMO.BE HUMO.BE  - 
Divers EXTENDED PRODUCTS EXTENDED PRODUCTS EXTENDED PRODUCTS
Divers FRANSTALIGE MAGAZINES EN WEBSITES FRANSTALIGE MAGAZINES EN WEBSITES FRANSTALIGE MAGAZINES EN WEBSITES
Divers MAGSTORE MAGSTORE MAGSTORE
Divers THE POOL THE POOL THE POOL

 

 


[92] De Standaard, “Wie koopt Sanoma Media Belgium?”, 2 november 2013

[93] Europese Commissie, "Concentraties: Commissie opent diepgaand onderzoek naar de verwerving van een meerderheidsbelang in De Vijver Media door Liberty Global", http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-1029_nl.htm, 22 september 2014