U bent hier

3.1.2.3 Analyse op basis van kijkcijfers/abonnee-aantallen

3.1.2.3.1 Productiehuizen

In de eerste jaarhelft van 2013 werden in de overzichten van Inside TV in totaal 22 productiehuizen vermeld die 5 of meer producties verzorgen. Zij worden weergegeven in tabel 65: Productiehuizen met 5 producties of meer en de opdrachtgevers waarvoor ze werken. Ze verzorgden samen 244 producties.


Tabel 65: Productiehuizen met 5 producties of meer en de opdrachtgevers waarvoor ze werken

Productiehuis

Opdrachtgevers waarvoor gewerkt wordt (+ aantal producties)

Totaal

Woestijnvis nv

De Vijver Media nv (22), VRT nv (1), Belgacom nv (1)

24

Studio 100 nv

Medialaan nv (2), VRT nv (11), Nickelodeon (1), Njam! nv (2), buitenland (4)

20

Sultan Sushi bvba

De Vijver Media nv (1), Medialaan nv (4), VRT nv (12), (nog niet bepaald)(1)

18

Eyeworks Belgium nv

De Vijver Media nv (2), Medialaan nv (8), VRT nv (6), Belgacom nv (1)

17

Kanakna Productions nv

De Vijver Media  nv (1), Medialaan nv (8), VRT nv (2), buitenland (4)

15

Sputnik Media bvba

De Vijver Media nv (6), Medialaan nv (1), VRT nv (3), buitenland (2), regionale zenders (1)

13

deMENSEN nv

Medialaan nv (1), VRT nv (10), VRT nv/Medialaan nv (1)

12

JIM TV

De Vijver Media nv (1), Medialaan nv (7), VRT nv (4)

12

FremantleMedia Belgium nv

De Vijver Media nv (2), Medialaan nv (6), buitenland (3)

11

VIMN Belgium bvba

TMF (11)

11

Acht

Acht (10)

10

Vitaya

Medialaan nv (9)

9

Endemol België nv

De Vijver Media nv (1), Medialaan nv (6), buitenland (1)

8

Red Pepper Media bvba

Kanaal Z (6), Nickelodeon (1), TMF (1)

8

Sylvester Productions bvba

Medialaan nv (2), VRT nv (2), KTRO/KRO (1), Regionale zenders & Telenet nv (1), (nog niet bepaald) (2)

8

TvBastards nv-Studio A

Medialaan nv (8)

8

AnyMedia

Medialaan nv (4), VRT nv (2), buitenland (1)

7

Caviar nv

Medialaan nv (3), VRT nv (3)

7

DED's It Productions cvba

Medialaan nv (1), VRT nv (1), buitenland (2), Njam! nv (2), Telenet nv (1)

7

Menuet bvba

Acht (1), Medialaan nv (4), VRT nv (2)

7

Medialaan nv

Medialaan nv (7)

7

BlazHoffski België bvba

De Vijver Media nv (1), Medialaan nv (4)

5


Daarnaast zijn er 53 productiehuizen met minder dan 5 producties: 7 daarvan verzorgden 4 producties, 4 productiehuizen maakten elk 3 producties, 9 productiehuizen stonden in voor telkens 2 producties en 33 productiehuizen werden met slechts 1 productie vermeld.

Wanneer diezelfde informatie vanuit het perspectief van de omroepen bekeken wordt, levert dat tabel 66: Opdrachtgevers en het aantal productiehuizen waarop ze beroep doen op. Daaruit blijkt dat vooral VRT nv en Medialaan nv voor veel producties beroep doen op onafhankelijke productiehuizen.


Tabel 66: Opdrachtgevers en het aantal productiehuizen waarop ze beroep doen

Opdrachtgevers

Aantal productiehuizen
waarop ze beroep doen

Aantal producties

VRT nv

41

200

Medialaan nv

39

114

SBS Belgium nv

12

43

Buitenlandse omroep

9

19

Bites Europe nv

3

12

Njam! nv

3

5

VIMN Belgium bvba

2

12

Just bvba

2

3

Belgacom nv

2

2

Eén / VTM

2

2

Nickelodeon

2

2

Regionale zenders

2

2

Belgian Business Television nv

1

6

KTRO/KRO

1

1

Regionale zenders & Telenet nv

1

1

Telenet nv

1

1


Om de populariteit van het aanbod van de productiehuizen te bestuderen, werd gebruik gemaakt van de top 100 van populairste televisieprogramma’s. Voor elk programma werd nagegaan welk productiehuis (intern of extern) het programma heeft gemaakt.

In 2013 werden de 100 populairste programma’s gemaakt door 21 productiehuizen.


Figuur 53: Verdeling top 100 programma's over productiehuizen - tekstuele beschrijving figuur 53

 

Bron: Eigen bewerking op basis van CIM-cijfers (CIM TV - Noord, 1/1 - 31/12/2013, 02-26h, 4+ & gasten - GfK Audimetrie nv)

De samengerekende interne productiehuizen van de VRT nv (o.a. Het Televisiehuis) hebben als enige reeds 4 jaar op rij meer dan 20 producties in de top 20. Dan volgt deMENSEN nv met 7 programma’s en TvBastards nv  staat met 5 vermeldingen derde in de top 100.

Tabel 67: Verdeling top 100 programma's over productiehuizen

Aantal top 100 vermeldingen

Aantal
productie-
huizen
2009

Aantal
productie-
huizen
2010

Aantal
productie-
huizen
2011

Aantal
productie-
huizen
2012

Aantal
productie-
huizen
2013

Aantal top 100 vermeldingen = 1

11

3

11

9

9

Aantal top 100 vermeldingen = 2

8

6

3

4

4

Aantal top 100 vermeldingen = 3 ≤ X < 5

2

3

4

5

5

Aantal top 100 vermeldingen = 5 ≤ X < 10

3

2

4

1

1

Aantal top 100 vermeldingen = 10 ≤ X ≤ 20

1

1

1

1

1

Aantal top 100 vermeldingen = 20 ≤ X

1

2

1

1

1


Omdat een top 100 op jaarbasis een vrij beperkte dataset oplevert, werd deze oefening herhaald voor meerdere jaren. De 25 best scorende productiehuizen werden verzameld in tabel 68: Aantal vermeldingen in top 100 per productiehuis. Er moet worden opgemerkt dat top 100-noteringen slechts een deel van de volledige programmatie vertegenwoordigen. Zij geven aldus louter een indicatie en geen absoluut bewijs over de lage graad van concentratie binnen de sector van productiehuizen.

De populariteit van de programma’s van productiehuizen hangt uiteraard ook af van de plaats in het programmaschema en dit wordt bepaald door de zenders (en ook van de plaats in de elektronische programmagids). Dit is recent ook gebleken toen populaire Woestijnvisprogramma’s van de VRT-zender Eén naar de zender VIER verhuisden. Het aantal Woestijnvisprogramma’s in de Top 100 is sterk gedaald. Anderzijds duiken voor het eerst eigen VIER-programma’s op in de top 100 (het betreft hier de uitzending van superprestige wedstrijden veldrijden).

Uit tabel 68 blijkt de sterke vertegenwoordiging van producties van de interne productiehuizen van de VRT nv. Dit aandeel nam sterk toe in 2012: van 28 naar 48. In 2013 was er terug een daling tot 42.

De onafhankelijke productiehuizen Woestijnvis nv, Eyeworks nv, DeMensen nv en FremantleMedia nv volgen op afstand. Medialaan nv produceerde slechts een gering aantal programma’s die de top 100 bereikten.


Tabel 68: Aantal vermeldingen in top 100 per productiehuis

Productiehuis

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

VRT Televisie/Nieuws/Sport/EBU

17

14

27

24

31

30

33

28

48

42

deMensen nv

3

3

4

5

4

4

12

9

4

7

Medialaan nv-TvBastards-Studio-A

7

6

4

4

4

3

5

7

3

5

Buitenlandse productie

5

7

4

1

4

16

3

7

5

5

Eyeworks nv

8

12

15

14

12

7

3

5

3

5

Sultan Sushi bvba

 -

5

2

1

4

VIER

 -

4

Woestijnvis nv

7

7

10

8

6

6

20

16

13

4

De Filistijnen bvba

1

0

1

1

2

2

2

1

3

3

Kanakna Productions nv

0

0

0

2

2

7

5

6

2

3

Skyline TV & Film

1

0

1

2

1

2

2

1

2

3

De Chinezen bvba

 -

1

2

FremantleMedia nv

3

4

1

3

2

2

1

3

4

2

Alaska-TV bvba

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1

Ciné cri de coeur bvba

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1

De tv-makers nv

 -

 -

 -

 -

 -

 -

2

1

 -

1

DED's It Productions cvba

 -

 -

 -

 -

 -

 -

2

3

1

1

Endemol België nv

1

2

0

0

0

3

 -

1

1

1

Fobic Films bvba

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1

Hotel Hungaria bvba

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1

1

1

Koeken Troef bvba

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1

1

2

1

Menuet bvba

2

1

0

1

1

1

 -

2

2

1

Operatie Koekoek

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1

Sputnik TV bvba

1

2

1

2

0

1

 -

1

1

1

A Private View bvba

 -

 -

 -

 -

 -

1

 -

 -

 -

 -

BGoodMedia bvba

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1

 -

Blazhoffski bvba

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1

 -

 -

Caviar nv

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1

 -

D&D Productions nv

3

3

0

2

0

 -

 -

 -

 -

 -

Elisabeth nv

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1

 -

 -

Jok Foe

2

2

3

1

1

 -

 -

 -

 -

 -

MMG nv

 -

 -

 -

 -

 -

2

 -

 -

 -

 -

Primo Piano Productions bvba

 -

 -

 -

 -

 -

2

 -

 -

 -

 -

RV Productions nv

3

3

4

4

2

2

2

1

1

 -

Samenwerking

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1

 -

 -

 -

Tévé Company bvba

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

2

 -

 -


De CIM-cijfers over de kijktijden voor de belangrijkste Vlaamse omroepen worden publiek gemaakt op de CIM-website. Kijktijden zijn gedefinieerd als het aantal minuten dat een Vlaming per dag naar televisie kijkt. In 2013 bedroeg dit 174 minuten per dag over de verschillende omroepen. De verdeling wordt weergegeven in figuur 54: Aandelen van de Vlaamse zenders in gemiddelde kijktijd in 2013 (totale bevolking).


Figuur 54: Aandelen van de Vlaamse zenders in gemiddelde kijktijd in 2013 (totale bevolking) - tekstuele beschrijving figuur 54

 

Bron: CIM, CIM TV - Noord, 1/1 - 31/12/2013, 02-26h, doelgroep &gasten - GfK Audimetrie nv, geraadpleegd op 28/09/2014

In figuur 55: Evolutie van de aandelen van de Vlaamse zenders in gemiddelde kijktijd wordt een evolutie geschetst van het aandeel van de omroepen sinds 1997. De cijfers voor de periode voor de laatste 10 jaar worden weergegeven in tabel 69: Evolutie van de aandelen van de Vlaamse zenders in de gemiddelde kijktijd.

Tot vóór het jaar 2002 kende VTM hogere kijkcijfers dan Eén. Eén kende sindsdien echter een constante groei, die in 2013 afgetopt werd. De kijktijden voor VTM ondergingen een lichte daling. 2BE en VIER bleven de laatste jaren rond 6% en 3% schommelen maar beleefden vorig jaar toch een lichte stijging tot 7,4% en 3,6%. De regionale en de buitenlandse zenders kenden een zeer lichte stijging van hun marktaandeel.

Op 1 januari 2010 werd door het CIM uitgesteld kijken of Time Shifted Viewing (TSV) geïntroduceerd in de meting van de kijkcijfers. Het CIM meet sindsdien niet enkel het kijken naar televisieprogramma's op het moment van uitzending maar ook programma's die tot en met 6 dagen later worden (her)bekeken. De kijkmeter registreert ook ander gebruik van het tv-toestel, zoals dvd kijken, gaming, foto's bekijken enzovoort.

In het najaar van 2012, bij de herlancering van VIER en VIJF, genoten de kijkcijfers erg veel aandacht. Daarbij bleek de grote populariteit van uitgesteld kijken.[104]

Door het uitgebreide tv-aanbod zoeken steeds meer kijkers hun toevlucht tot de digicorder om geen programma’s te missen. Bij populaire reeksen loopt het aandeel uitgesteld kijken op tot een derde van het totaal aantal kijkers. Voorlopig is dit voor de adverteerder nog geen probleem: er wordt immers meer naar tv gekeken. Maar op lange termijn vormt het wel een bedreiging aangezien de reclameblokken doorgespoeld kunnen worden. Dit leidt tot conflicten tussen omroepen en distributeurs over de verdeling van de inkomsten. Het thema werd in het Vlaams Parlement opgevolgd onder de benaming “Signaalintegriteit”, wat heeft geleid tot een aanpassing van het Mediadecreet op 19 juli 2013.

Figuur 55: Evolutie van de aandelen van de Vlaamse zenders in gemiddelde kijktijd - tekstuele beschrijving figuur 55

Bron: Eigen bewerking op basis van CIM-cijfers


Tabel 69: Evolutie van de aandelen van de Vlaamse zenders in de gemiddelde kijktijd

Zenders

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Eén

29%

27%

29%

30%

32%

32%

33%

33%

31%

30%

Canvas/Ketnet

10%

10%

10%

9%

8%

9%

10%

8%

9%

8%

OP12

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1%

28%

VTM

23%

22%

21%

21%

21%

21%

20%

20%

18%

17%

2BE

5%

6%

7%

6%

6%

6%

5%

5%

5%

5 %

Vitaya

2%

2%

3%

4%

4%

4%

3%

4%

4%

5%

VTMKzoom

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

0,90%

0,80%

VIER

7%

6%

7%

6%

7%

6%

6%

7%

7 %

7%

VIJF

1%

2%

4%

4%

4%

4%

3%

3%

3%

4%

Discovery Channel

 -

 -

 -

 -

 -

1%

Nickelodeon (NL)

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1%

Acht

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

0,50%

1%

Njam!

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

0,50%

0,40%

Studio 100 TV

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

0,20%

Cartoon Network (NL)

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

0,20%

Foxlife (NL)

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

0%

Disney Channel

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1%

National Geographic NL

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

1%

Nick Jr.

 -

 -

 -

 -

 -

1%

Andere

23%

25%

19%

20%

18%

18%

19%

19%

17 %

14%

Totaal

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100 %

100%

Bron: op basis van CIM TV - Noord, 1/1 - 31/12/2012, 02-26h, 4+ &gasten - GfK Audimetrie nv

Wanneer de kijkcijfers voor de zenders per omroeporganisatie gegroepeerd worden (zie tabel 70: C3 en HHI op basis van de marktaandelen van de omroeporganisaties voor de periode 2005-2013), kunnen de concentratiemaatstaven C3 en HHI berekend worden.

Wanneer de evolutie van de concentratiemaatstaven tussen 2005 en 2013 wordt bekeken, is er een sterke concentratietendens aan de gang. Daarbij dient opgemerkt te worden dat het gezamenlijk marktaandeel van de 3 grootse spelers licht toeneemt (C3 stijgt van 78,5% naar 80,10%) maar dat de HHI-Index daalt, doordat er een verschuiving van het marktaandeel van de marktleider VRT nv naar de derde in rang SBS Belgium nv gebeurde.

Tabel 70: C3 en HHI op basis van de marktaandelen van de omroeporganisaties voor de periode 2005-2013

Maatstaf

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

C3

72

78

76

78

79

78

81

78

80

HHI

0,2170

0,2390

0,2380

0,2480

0,2550

0,2560

0,2720

0,2652

0,1990


Figuur 56: Evolutie concentratiewaarden HHI en C3 tussen 1997 en 2013 - tekstuele beschrijving figuur 56


3.1.2.3.3 Distributie

In Vlaanderen is de kabel de enige manier om nog analoge tv-signalen te ontvangen. Binnen hun bedieningsgebied zijn Telenet nv, Numericable nv en Nethys (intercommunale) dus de enige dienstenverdelers op de markt voor analoge tv-signaaldistributie.

Figuur 57: Evolutie van het aantal kabelabonnees (coax en IPTV) toont een duidelijke afname van het aantal kijkers die enkel nog via analoge kabel kijken. Hierbij dient wel verduidelijkt te worden dat er nog een groot aantal analoge tv-klanten blijft bestaan die naast hun analoog abonnement een digitaal abonnement nemen.

De eenmalige stijging van het aantal Telenetklanten in het voorjaar 2009 kan verklaard worden door de overname van abonnees in het Interkabelgebied. Daarnaast besloot Telenet nv om vanaf 1 januari 2012 de digitale INDI-klanten als analoge klanten te beschouwen aangezien er geen interactiviteit bestond en de abonnees geen toenemende bedrijfsopbrengsten genereren. Vanaf 26 november 2012 werd het digitale signaal volledig afgebouwd doordat de leveranciers het achterliggende digitale INDI-platform niet langer ondersteunen.

Wat (al dan niet interactieve) digitale televisie betreft zijn er op verschillende platformen verschillende aanbieders actief. Over het Vlaamse grondgebied heeft Telenet nv ongeveer evenveel abonnees als hun concurrent Belgacom nv over heel België.


Figuur 57: Evolutie van het aantal kabelabonnees (coax en IPTV) - tekstuele beschrijving figuur 57

 

In de beslissing betreffende de “Analyse van de markt voor televisieomroep in het Nederlandse taalgebied” van 1 juli 2011 heeft de Conferentie van Regulatoren voor de Elektronische Communicatiesector (CRC) de relevante en geografische markt bepaald. Zij besluit dat de relevante markt overeenstemt met de retailmarkt voor de levering van tv-signalen, inclusief analoge en digitale signalen, via kabel (CATV) en DSL (IPTV). De geografische markt komt overeen met de dekkingsgebieden van de kabelnetwerken.

Ten gevolge van deze beslissing zullen de kabelmaatschappijen alternatieve spelers op hun netwerk moeten toestaan. In de loop van 2012 en 2013 werd door de regulator op basis van de door de kabelmaatschappijen ingediende referentie-aanbiedingen aan het implementatiebesluit gewerkt en Mobistar nv heeft aangekondigd in het najaar van 2014 een commercieel aanbod te zullen lanceren.

Parallel moet Belgacom nv zijn netwerk openstellen voor alternatieve operatoren. Base Company nv heeft op basis van onderhandelingen toegang verkregen tot het netwerk. Onder de merknaam Snow biedt het sinds het voorjaar 2013 televisie aan. Het is echter nog te vroeg om hierover cijfers te rapporteren.

Infofragment: De financiële relatie tussen omroepen, distributeurs en auteurs

Door de dubbelzijdigheid van de televisiemarkt kunnen omroeporganisaties als klant én als leverancier beschouwd worden van distributeurs en vice versa. Er kunnen dus geldstromen in beide richtingen lopen.

Deze materie is complex en weinig transparant vermits de omroepen enerzijds transportkosten betalen voor de verspreiding van het signaal, maar anderzijds (samen met de auteurs) auteursrechten ontvangen.

Door allerhande belanghebbenden wordt het gebrek aan transparantie over de verdeling van de geïnde auteursrechten aangeklaagd.[105] [106] In art. XI. 274-art.XI 278 WER (in voetnoot Wet van 19 april 2014  houdende de invoeging van boek XI, “Intellectuele eigendom” in het Wetboek van economisch recht en houdende invoeging van bepalingen eigen aan boek XI in de boeken I, XV en XVII van hetzelfde Wetboek, BS 12 juni 1994 (errata BS 27 juni 2014) en KB van 19 april 2014 tot bepaling van de inwerkingtreding van de wet van 19 april 2014 (BS 12 juni 2014) wordt de oprichting van een “Dienst Regulering van het auteursrecht en de naburige rechten” voorzien. Deze dienst Regulering heeft voornamelijk als bevoegdheid toe te zien op het billijke en niet-discriminatoire karakter van de innings-, tariferings-, en verdelingsregels van de beheersvennootschappen. Ook kan hij een bemiddelingsrol spelen bij geschillen over auteursrecht en naburige rechten, en kan hij adviezen verlenen over de economische waarde van het auteursrecht.

In de memorie van toelichting bij het ontwerp dat tot deze bepaling heeft geleid wordt erop gewezen dat deze inlichtingen dienen te worden beperkt tot deze die noodzakelijk zijn voor de transparantie, zoals partijen en prijs, en dat de inhoud van deze inlichtingen niet openbaar zal worden gemaakt. (Parl.St. Kamer, 2013-2014, nr. 3391, 43)

Om er zeker van te zijn dat de inning en uitbetaling van de vergoeding voor de doorgifte via de kabel correct en transparant gebeurt, moeten de kabelmaatschappijen alle overeenkomsten die ze hierover afsluiten en de bedragen die ze verschuldigd zijn ook doorgeven aan de dienst Regulering (art. XI.227 WER). Op deze wijze kan de dienst Regulering een beter zicht krijgen over de kabelrechten en nagaan of deze bedragen over het algemeen wel degelijk terechtkomen bij de rechthebbenden, voor wie ze door de kabelmaatschappijen geïnd werden bij de consument.

De dienst Regulering zal een register moeten opstellen over het bestaan van overeenkomsten die de doorgifte via de kabel toestaan (art. XI.226 WER). De kabelmaatschappijen zullen de nodige inlichtingen moeten overmaken aan de FOD Economie binnen een termijn van drie maanden. De Koning kan de voorwaarden en modaliteiten van dit register bepalen.

De marktpartijen zijn inderdaad niet geneigd hierover informatie openbaar te maken. Vaak zijn zij zelf tot vertrouwelijkheid gebonden in de contracten die werden aangegaan.

Sinds 2010 vraagt de VRM inzicht in de overeenkomsten die de dienstenverdelers aangingen met de omroeporganisaties. Daarnaast werden overzichten verschaft van de effectief betaalde/ontvangen bedragen voor de periode van de voorbije vijf jaar. Deze oefening wordt jaarlijks herhaald.

Details kunnen niet vrijgegeven worden aangezien zij op strikt vertrouwelijke basis werden meegedeeld.

In het verleden werd enkel informatie opgevraagd over de transfers tussen omroepen en distributeurs. Sinds 2012 vroeg en kreeg de VRM ook de gegevens over de bedragen die aan andere rechthebbenden betaald werden.

De kabeloperatoren factureren de auteursrechten apart omdat ze wat betreft de prijs van het basisabonnement onder de controle van de prijzendienst vallen. Extra’s, zoals auteursrechten, worden apart op de factuur vermeld en op die manier kan iedereen berekenen hoe groot de te verdelen som is. Bij andere distributeurs (zoals Belgacom nv of Base Company nv) zijn de omroeptransmissiediensten en auteursrechten niet apart gefactureerd, maar inbegrepen in de prijs van een “pack”. Daardoor is het voor de begunstigden niet meteen mogelijk om te berekenen hoeveel er in totaliteit uitgekeerd zou moeten worden.

De variatie binnen de aangeleverde prijsinformatie is zodanig groot dat het de VRM niet toestond er een eenduidige logica uit te distilleren.

Voor sommige contracten wordt een vergoeding per abonnee per maand afgesproken, soms wordt er gewerkt met forfaitaire bedragen. In een aantal gevallen bevatten de overeenkomsten ook engagementen tot het spenderen van behoorlijk hoge advertentiebudgetten op bepaalde zenders.

De balans wijst in het merendeel van de gevallen in de richting van de omroepen, maar in sommige gevallen is dit omgekeerd. Deze verhouding blijkt niet per se bevestigd door de populariteit van de zenders in kwestie. De betaalde bedragen schommelen tussen nul euro, over enkele duizenden euro, tot meerdere miljoenen euro. Voor eenzelfde omroep kunnen de bedragen in de relatie met een ander platform zelfs in een volledig andere grootorde liggen. Zo wordt er bijvoorbeeld op sommige platformen in verhouding zeer veel betaald aan buitenlandse openbare omroepen, terwijl dit bij andere platformen minder het geval is.

 

Infofragment: Nieuwe platformen

Stievie

Sinds zijn lancering in december 2013 werd Stievie al meer dan 215.000 keer gedownload.

Vooral tijdens de zomervakantie gebruikten steeds meer Vlamingen Stievie. Door het WK voetbal en de Tour de France noteerde Stievie een enorme piek in het aantal mensen dat zich registreerde voor een gratis proefabonnement. Zowel sportliefhebbers als diegenen die hiervoor een alternatief zoeken, maken gebruik van de app. Stievie-gebruikers kijken voor 20% live, 75% uitgesteld en 5% opgenomen.

De applicatie lanceerde ook een tweede pop-upkanaal dat enkel toegankelijk is voor betalende abonnees.[107]

Yelo

In het voorjaar 2013 lanceerde Telenet nv Yelo TV, een nieuwe tv-ervaring waarbij de klant zijn favoriete programma’s, live of opgenomen, op elk scherm (smartphone, tablet of computer) kan bekijken. Opnames plannen en wissen kan thuis en van op afstand. Bovendien kan de klant ook muziek, foto’s en filmpjes van op pc, smartphone of tablet bekijken op zijn televisietoestel. Eind 2013 waren er 384.000 gebruikers van de applicatie, een stijging van 84% op jaarbasis.

Belgacom TV overal

Met “TV Overal” (niet-lineair) stelt Belgacom nv sinds 3 september 2012 een selectie van tv-zenders beschikbaar op tablet, smartphone en pc. De klant maakt hiervoor gebruik van WIFI of 3G/4G.

Belgacom nv heeft voorlopig echter nog geen cijfers gecommuniceerd over klantenaantallen.

Netflix

Vele lezers verwachten in dit korte overzicht wellicht ook informatie over Netflix. Volgens de regelgeving is Netflix echter geen dienstenverdeler, maar een niet-lineaire omroeporganisatie. Deze is zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de omroepdienst en organiseert die ook zelf (d.w.z. zelf het programma-aanbod samenstelt). Netflix is gevestigd in Luxemburg en ressorteert dus niet onder de bevoegdheid van de VRM.



[104] De Morgen, “Digicorders draaien overuren”, 26 oktober 2012

[105] De Morgen, Acteurs en muzikanten lopen te vaak vergoeding mis, 19 juli 2013

[106] Dienst voor de Intellectuele Eigendom, Jaarverslag 2013

[107] Medialaan, “215.000 downloads voor Stievie en een nieuw pop-upkanaal”, http://medialaan.net/215000-downloads-voor-stievie-en-een-nieuw-pop-upkanaal, 22 juli 2014