U bent hier

3.1.5 Mobiel internet

De beschikbaarheid van mobiele applicaties is technologie-afhankelijk. De platformen worden door internationale spelers beheerd en zijn wereldwijd toegankelijk. Onderstaande figuur 77 geeft een beeld van het aantal verkrijgbare applicaties per type smartphone. Tot 2012 had Apple een duidelijk overwicht wat betreft het aanbod van applicaties. Vorig jaar echter neemt Google’s Android dit over. Voor het eerst waren er meer applicaties beschikbaar van Google dan van Apple.

De laatste jaren is het aantal beschikbare applicaties ontzettend snel toegenomen. Consumenten kunnen voor steeds meer behoeften een applicatie downloaden en dit al dan niet tegen een kleine aankoopprijs. Dit zorgt er voor dat het steeds moeilijker wordt om een applicatie uit de massa te doen uitspringen. Bovendien is het aanbod groter geworden dan de vraag zodat de betalende applicaties jaar na jaar minder opbrengen en niet altijd winstgevend zijn. Zo wordt bijna acht op de tien apps uit de App Store nauwelijks gebruikt.[121]

Mobiel breedband via pc en gsm kende opnieuw een sterke groei in 2013. De penetratiegraad nam toe van 19% in 2011 naar 32,8%[122] het jaar daarop tot 45,7% van de bevolking in 2013. Het aantal actieve mobiele breedbandgebruikers via gsm/smartphone groeide van 2,7% begin 2009, naar 15,7% eind 2011 om eind 2013 41,5% te bereiken.
Ondertussen zijn er meer dan 4,6 miljoen actieve gebruikers van mobiel breedband internet via gsm/smartphone in België (vorig jaar was dit nog zo’n 3,165 miljoen). Voor pc nam dit aantal toe van 183.000 eind 2009 naar 473.000 actieve mobiele breedbandgebruikers via pc eind 2012 (van 1,7% naar 4,3% van de Belgische bevolking). In 2013 bleef de penetratiegraad hangen rond de 4,3% en ook het aantal actieve mobiele breedbandgebruikers via pc.[123]

Figuur 77 toont de machtspositie van Apple en Google aan. Het aantal apps dat wordt geproduceerd door en voor deze twee ondernemingen liggen beduidend hoger.
Blackberry heeft ondertussen een overeenkomst bereikt met Amazon waardoor het aantal verkrijgbare apps zal toenemen tot 240.000. Blackberry zal dus de apps van Amazon kunnen gebruiken.[124]


Figuur 77: Aantal verkrijgbare applicaties per type smartphone[125] - tekstuele beschrijving figuur 77

In maart 2012 veranderde Google de naam van de Android-Appstore in Google Play om aan te duiden dat er naast applicaties ook muziek, video’s en ebooks aangeboden worden. Op de website wordt er voor elke app de grootorde van het aantal installaties getoond. Op die manier kan een rangorde van populaire Vlaamse media-apps samengesteld worden.

In de lijst hieronder worden het aantal installaties tussen 2011 en 2014 vergeleken. De populariteit van apps blijft steeds toenemen. Twee opvallende stijgers in tabel 90: aantal installaties applicaties zijn Stievie en TVGIDS.tv België. Vorig jaar werd de app Stievie gelanceerd en had het minder dan 5.000 downloads. Dit jaar was dit al meer dan 50.000.  Dit geldt ook voor TV-gids dat sterk omhoog schoot tot meer dan 500.000 downloads. dS Avond, een app die in april 2013 startte, behaalt reeds meer dan 10.000 installaties. Daarnaast stegen ook 3 van de 4 applicaties van Telenet nv naar een hogere categorie.
De applicaties van Roularta Media Group nv (Knack, Trends en Sport/Voetbalmagazine) en De Persgroep nv (hln.be mobile) bleven binnen dezelfde categorie als vorig jaar.
De populairste applicaties blijven You Tube, Yelo TV en TV-Gids met elk meer dan 500.000 downloads.


Tabel 90: Aantal installaties applicaties[126]

Naam applicatie

Ontwikkelaar

Groep

Aantal installaties

2011

Aantal
installaties

2012

Aantal
installaties

2013

Aantal
installaties

2014

België Kranten

Baris EFE

Baris EFE

10.000-
50.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

50.000-
100.000

11

Belgacom nv

Belgacom nv

5.000-
10.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

Proximus Apps guide

Belgacom nv

Belgacom nv

5.000-
10.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

 /

Proximus Fon
Wi-Fi Access

Belgacom nv

Belgacom nv

/

/

 /

100.000-
500.000

One Magazine

Propaganda bvba

Belgacom nv

100-500

500-1.000

500-1.000

500-1.000

TV Overal

Belgacom nv

Belgacom nv

1.000-
5.000

10.000-
50.000

100.000-
500.000

100.000-
500.000

De Standaard Mobile

Corelio
Publishing nv

Corelio
Publishing nv

1.000-
5.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

50.000-
100.000

De Standaard Avond

Corelio
Publishing nv

Corelio
Publishing nv

/

/

 /

10.000-
50.000

Belgium News

Daingo

Daingo

5.000-
10.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

DeMorgen.be

De Persgroep
Publishing nv

De Persgroep
Publishing nv

1.000-
5.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

50.000-
100.000

HLN.be Mobile

De Persgroep
Publishing nv

De Persgroep
Publishing nv

10.000-
50.000

50.000-
100.000

100.000-
500.000

100.000-
500.000

Q-music BE

Q-music

Medialaan nv

10.000-
50.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

1.000-
5.000

radio.be

Mobileweb.be

Mobileweb.be

10.000-
50.000

50.000-
100.000

100.000-
500.000

100.000-
500.000

Datanews NL

Appsolution nv

Roularta Media
Group nv

500-
1.000

1.000-
5.000

1.000-
5.000

1.000-
5.000

Knack

Appsolution nv

Roularta Media
Group nv

1.000-
5.000

1.000-
5.000

5.000-
10.000

5.000-
10.000

Sport/voetbalmagazine

Appsolution nv

Roularta Media
Group nv

500-
1.000

500-
1.000

1.000-
5.000

1.000-
5.000

Trends

Appsolution nv

Roularta Media
Group nv

100-
500

500-
1.000

1.000-
5.000

1.000-
5.000

Stievie

Sanoma Media
Belgium nv

Sanoma Media
Belgium nv

 /

 /

1.000-
5.000

50.000-
100.000

VT4 Recepten /
VIER Recepten

SBS Belgium nv

SBS Belgium nv

1.000-
5.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

Njam!

Njam.tv nv

Njam!

/

5.000-
10.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

Telenet
Hotspotlocator

Telenet nv

Telenet nv

5.000-
10.000

10.000-
50.000

50.000-
100.000

100.000-
500.000

Telenet Mobile

Telenet nv

Telenet nv

/

5.000-
10.000

50.000-
100.000

100.000-
500.000

vandaag.be

Telenet nv

Telenet nv +
Concentra nv

1.000-
5.000

5.000-
10.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

Yelo TV

Telenet nv

Telenet nv

/

50.000-
100.000

100.000-
500.000

500.000-
1.000.000

Eén Teletekst

VRT nv

VRT nv

10.000-
50.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

50.000-
100.000

Gemist!

VRT nv

VRT nv

/

100.000-
500.000

 /

 /

MNM Friends Taxi

VRT nv

VRT nv

100-500

1.000-
5.000

1.000-
5.000

1.000-
5.000

Studio Brussel

VRT nv

VRT nv

5.000-
10.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

Belgiëradio

SouthApps

 /

1.000-
5.000

1.000-
5.000

10.000-
50.000

10.000-
50.000

TVGIDS.tv België

TVGIDS.tv

 /

10.000-
50.000

10.000-
50.000

50.000-
100.000

500.000-
1.000.000

You Tube

Google Inc

 /

50.000.000-100.000.000

100.000.000-500.000.000

100.000.000-500.000.000

500.000.000-1.000.000.000

 

Infofragment: App-ontwikkelaars

Jaar na jaar neemt de populariteit van apps (applicaties) toe. Door deze toegenomen interesse en vraag wordt het steeds interessanter om zich professioneel op de productie van (voornamelijk) zakelijke applicaties toe te leggen. Hierdoor vindt er een evolutie plaats: van het maken van apps in de vrije tijd gaat het richting het professioneel vervaardigen van apps tot het steeds vaker oprichten van een bedrijf gespecialiseerd in het ontwikkelen van apps.

De groei in het aantal ondernemingen en app-ontwikkelaars nam tussen 2012 en 2014 toe. In 2012 waren er ongeveer 400 app-ontwikkelaars en 60 bedrijfjes actief. Het jaar nadien steeg dit al tot meer dan 600 professionele app-ontwikkelaars en 85 bedrijfjes. In 2014 boomde de sector waardoor er meer dan 1.000 app-ontwikkelaars en 150 bedrijven dagelijks hun brood verdienen met het ontwikkelen van apps.[127]  In Europa waren er in 2013 ongeveer 1,8 miljoen jobs (app-ontwikkelaars en jobs in ondersteunende functies) door de app-economie of zo’n omzet van 17,5 miljard. Daarvan realiseerden app-ontwikkelaars 11,5 miljard euro omzet met de ontwikkeling van apps voor sectoren zoals consumentenproducten, banken, media, retailers en andere afnemers. [128]

De categorieën waarvoor de meeste apps in 2013 worden gemaakt zijn B2B, media en entertainment. Vorig jaar kwam de categorie ‘boeken en magazines’ achteraan.

Losstaand van deze positieve evolutie is er ook een mindere zijde aan de productie van applicaties.
Doordat er dagelijks honderden nieuwe applicaties worden ontwikkeld, is het moeilijk om als ontwikkelaar met je app op te vallen tussen de andere. Bijvoorbeeld in de App Store bleek zowel vorig jaar als dit jaar dat meer dan driekwart van de apps nauwelijks gedownload wordt.
Bovendien wil minder dan één op de vier gebruikers betalen voor apps en worden de apps vaak na 3 maanden in de prullenbak gegooid doordat de gebruiker zijn interesse verliest of er geen updates beschikbaar zijn. Toch wil de gebruiker in ruil voor de gratis app liever geen reclame slikken. De verkoop van freemium apps, waarbij de gebruiker enkel betaalt voor extra content en upgrades, gaat ten koste van de paidmium apps, waarbij de gebruiker betaalt voor de app en voor de content en upgrades (‘in-app betaalmogelijkheden’).[129] Hierdoor kan 80% van de ontwikkelaars niet leven van het maken van apps alleen en 60% van de apps brengen niet eens genoeg geld op om de ontwikkelingskosten te dekken.

Een groep van softwarebouwers heeft zich begin 2013 verenigd tot een platform dat Belgische ontwikkelaars en ICT-bedrijven in contact moet brengen met elkaar en met potentiële bedrijfsklanten, dat business-opportuniteiten bekijkt en kennis verwerft over privacyregels en ethische bepalingen. Het platform ‘App Alliance’ werd opgericht door de technologiefederatie Agoria.

 


[121] De Morgen, “Acht op tien apps wordt niet gedownload”, 25 juli 2014

[122] Het aantal mobiele breedbandabonnementen via pc/gsm van de drie Belgische mobiele netwerkoperatoren en van full MVNO Telenet in verhouding tot de Belgische bevolking op 1 januari 2013 is gelijk aan de mobiele penetratiegraad van 45,7%.

[123] BIPT, “Situatie van de elektronische communicatiesector 2013”, p.49

[124] Techtimes, “Blackberry partners with Amazon to offer 240,000 Android Apps”, http://www.techtimes.com/articles/8793/20140621/blackberry-partners-with-amazon-to-offer-240-000-android-apps.htm, 21 juni 2014

[125] De Morgen, "Acht op tien apps wordt niet gedownload", 25 juli 2014; Appbrain, “Number of Android applications”, http://www.appbrain.com/stats/number-of-android-apps, 2 juli 2014; Tech Times, “BlackBerry partners with Amazon to offer 240,000 Android apps”, http://www.techtimes.com/articles/8793/20140621/blackberry-partners-with-amazon-to-offer-240-000-android-apps.htm, 21 juni 2014; Microsoft, “Microsoft by the numbers”, http://www.microsoft.com/en-us/news/bythenumbers/index.html, 25 juli 2014

[126] Eigen opzoekingen op basis van Android Appstore, https://play.google.com/store/apps?hl=en

[127] Datanews, “Aantal Belgische app-ontwikkelaars groeit spectaculair”, http://datanews.knack.be/ict/nieuws/aantal-belgische-app-ontwikkelaars-groeit-spectaculair/article-4000528137565.htm, 14 februari 2014

[128] Telecompaper, “Kroes: App-economie EU kan groeien tot 63 mld omzet in 2018”, http://www.telecompaper.com/nieuws/kroes-app-economie-eu-kan-groeien-tot-63-mld-omzet-in-2018--995838, 13 februari 2014

[129] Telecompaper, “Sterke verschuiving app-markt: freemium nieuwe verdienmodel”, http://www.telecompaper.com/nieuws/sterke-verschuiving-app-markt-freemium-nieuwe-verdienmodel--1007321, 10 april 2014