De horizontale en verticale integratie van de Vlaamse mediagroepen werd uitgebreid bestudeerd in hoofdstuk 2. Daarom wordt onmiddellijk overgegaan tot de analyse op basis van financiële gegevens.
De financiële gegevens van deze groepen vindt de lezer terug in tabel 91: Financiële gegevens 2013 mediagroepen (‘000 euro’s, behalve werknemers) (gerangschikt volgens eigen vermogen).
Een vergelijking op basis van de financiële gegevens is niet evident.
De telecomactiviteiten van Belgacom nv en Telenet nv vallen niet uit de financiële gegevens te distilleren, wat de verhoudingen uiteraard vertekent. Belgacom nv en Telenet nv zijn vooralsnog relatief kleine spelers binnen de schakels contentcreatie en aggregatie, maar zijn als onderneming vele malen groter dan de andere groepen. Bovendien is een vergelijking tussen de ondernemingen niet evident omdat sommige ondernemingen holdings zijn en de financiële gegevens van de moedermaatschappij niet altijd een adequate weergave van de grootte van de mediagroep geven (vb. het opvallend lage werknemersaantal van De Persgroep nv, De Vijver Media nv of Concentra nv).
Tabel 91: Financiële gegevens 2013 mediagroepen (‘000 euro’s, behalve werknemers) (gerangschikt volgens eigen vermogen)
Ondernemingsnaam |
Eigen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Werk-nemers |
Bedrijfs- |
Winst (verlies) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Belgacom nv |
1.763.440 |
17.079.620 |
3.986.220 |
4.396.096 |
13.465 |
526.633 |
812.255 |
Telenet nv |
561.746 |
3.557.044 |
1.637.892 |
1.691.034 |
2.082 |
235.087 |
94.607 |
De Persgroep nv |
324.937 |
396.345 |
- |
7.298 |
6 |
530 |
16.316 |
VRT nv |
224.112 |
387.761 |
440.620 |
455.915 |
2.310 |
1.660 |
3.833 |
Roularta Media Group nv |
198.877 |
510.879 |
243.697 |
254.865 |
654 |
-347 |
-63.114 |
De Vijver Media nv |
183.388 |
273.825 |
6.707 |
6.740 |
7 |
3.116 |
-33.094 |
Medialaan nv |
91.262 |
202.204 |
270.003 |
311.770 |
530 |
33.856 |
31.913 |
Concentra nv |
67.391 |
75.485 |
2.848 |
3.214 |
3 |
48 |
-70.492 |
Sanoma Media Belgium nv |
34.894 |
98.252 |
151.560 |
179.169 |
360 |
-857 |
-6.941 |
Think Media nv |
4.921 |
12.802 |
396 |
570 |
2 |
-549 |
-641 |
Corelio nv |
-310 |
77.688 |
- |
- |
- |
-192 |
-25.789 |
Figuur 78: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - mediagroepen - tekstuele beschrijving figuur 78
De gemiddelde bedrijfsopbrengsten van de mediagroepen blijven min of meer constant. Door een herstructurering binnen Mediahuis nv (fusie Concentra nv en Corelio nv) daalde het aantal werknemers.
Door een wijziging in de bedrijfsstructuur van Telenet nv werd er vanaf 2010 geopteerd om de cijfers van Telenet nv (ondernemingsnummer 0473.416.418) verder te gebruiken. Hierdoor namen de gemiddelde bedrijfsopbrengsten en bedrijfswinst sterk toe.
Na een mindere periode tussen 2006 en 2008, steeg de gemiddelde winst jaar na jaar tot afgelopen jaar. Toen kende het een terugval.
In figuur 79: Vergelijking marktaandelen groepen wordt een overzicht gegeven hoe voor de verschillende mediagroepen de marktverhoudingen liggen op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen voor dagbladen en tijdschriften. Hieruit blijkt dat voor de aggregatie (= omroep of uitgeverij) van klassieke mediaproducten 80 tot 100% van de markt in handen is van 9 groepen.
Figuur 79: Vergelijking marktaandelen groepen[130] - tekstuele beschrijving figuur 79