U bent hier

3.4.1 Vlaanderen in de wereld

De graad van internationalisering varieert volgens het soort mediaproduct. 

3.4.1.1 RADIO

Over het algemeen blijft het bereik van de Vlaamse radio-omroeporganisaties voornamelijk beperkt tot het Vlaamse grondgebied. Enkel De Persgroep nv dat Q-Music in augustus 2005 in Nederland lanceerde, vormt hier een uitzondering op. Ondertussen is Q-Music een vaste waarde geworden in Nederland. Bij de luisteraars boven de 10 jaar stond Q-Music voor de periode juni-juli 2014 op de 5de plaats met 8,6%. De laatste twee jaren steeg het marktaandeel telkens met 1 procentpunt en dit ging elke keer gepaard met een positiewinst in populariteit waardoor het van de 7de naar de 5de plaats doorstoot.

Sinds 1 januari 2012 worden de uitzendingen van Radio 1 en Radio 2 wel via satelliet verspreid.

3.4.1.2 TELEVISIE

De meeste Vlaamse televisiebedrijven richten zich op de eigen regio. Toch bestaan er enkele uitzonderingen die zich ook tot kijkers buiten Vlaanderen richten.

Zo nam De Persgroep nv eind november 2011 AT5 over in samenwerking met de publieke omroepvereniging AVRO en de publieke regionale tv-omroep RTV Noord-Holland.

Het productiehuis Studio 100 nv richtte buitenlandse dochterondernemingen op in Nederland, Frankrijk en Duitsland. In 2008 nam Studio 100 EM Entertainment in Australië over waardoor het productiehuis “Flying Bark Productions”, dat zich richt op producties voor kinderen, onderdeel werd van Studio 100 nv.
Ondertussen is het als eerste Vlaamse productiehuis ook actief in Amerika. “Het huis Anubis” is een voorbeeld van een productie van Studio 100 nv dat internationale successen boekt.

Een aantal van de formats die door Vlaamse productiehuizen bedacht werden, worden ook in andere landen op televisie gebracht. Een voorbeeld is “Wie is de mol?” van Woestijnvis, een productieformat dat aan meer dan vijftig landen werd verkocht of de tv-show “Benidorm Bastards” die werd uitgezonden door Medialaan nv. Deze productie van het productiehuis Shelter werd aan verschillende buitenlandse zenders verkocht en won in 2011 een International Emmy Award in de categorie ‘Beste comedy’. Daarnaast zijn ook de televisiereeksen “Cordon” (productiehuis Eyeworks Film & TV Drama nv) en “Salamander” (productiehuis Skyline Entertainment nv) te zien op de vierde zender van BBC.

In maart 2011 werd er een nieuw distributiebedrijf van Vlaamse formats opgericht: The New Flemish Primitives nv. Het heeft als doel aanspreekpunt te zijn voor de promotie en verkoop van Vlaamse formats in het buitenland. Het betreft een samenwerking tussen drie Vlaamse productiehuizen: Woestijnvis nv, deMENSEN nv en De Filistijnen nv.

De Vlaamse reclameregies voor televisie en de televisieomroeporganisaties zijn niet echt actief buiten het Vlaamse grondgebied. Sommige regies en omroepen hebben wel activiteiten in Wallonië. Concentra nv(beheerder van o.a. Acht en TV Limburg - Vlaanderen) is actief op de Nederlandse markt via het Nederlandse TV Limburg.

De VRT nv is leverancier van ongeveer een derde van de programma’s (in alle genres) van het Beste van Vlaanderen en Nederland (BVN), de publieke satellietzender voor Nederlandstaligen in het buitenland.
Aan BVN is ook een website gekoppeld, bvn.nl.

Bij de Belgische bedrijven die instaan voor de omroepsignaaltransmissie van televisie in Vlaanderen, ontplooit Belgacom nv voornamelijk telecom-gerelateerde activiteiten in een tiental landen (bv. Telindus France).

3.4.1.3 GESCHREVEN PERS

De Vlaamse uitgevers zetten al enige tijd passen in de richting van het buitenland of op de Franstalige markt in België.

Roularta Media Group nv brengt verschillende titels in Wallonië uit en nam een aantal Franse uitgeverijen over. Daarnaast breidde het ook uit naar Nederland, Duitsland, Frankrijk, Slovenië, Servië en Kroatië.
In Frankrijk heeft de Roularta Media Group 3 uitgeverijen in beheer waardoor een uitgebreid aanbod van magazines zoals Expres, A nous, The Good Life en Idéat uitgebracht worden. Daarnaast is het ook uitgever van stadsmagazine in Slovenië, Servië en Kroatië. In Nederland en Duitsland verdeelt Roularta Media Group nv onder meer Plus magazine, Frau im Leben.

In juli 2011 werd er een nieuwe divisie van Roularta Media Group nv opgestart, namelijk International Media Service (IMS). Het vertegenwoordigt buitenlandse media (bv. Elsevier Media uit Nederland) in België. Zij hebben het beheer over de magazines van Group Express Roularta Frankrijk en andere buitenlandse kwaliteitsmagazines en eveneens over de website mediaserviceinternational.com.

Concentra nv kijkt bij zijn internationalisering voornamelijk in Nederlandse richting. Naast de Nederlandse televisieactiviteiten is het tevens actief in de markt voor huis-aan-huisbladen in Nederlands Limburg en Noord-Brabant via A&C Media bv. In mei 2011 nam A&C Media bv de aandelen van Van Helvoort Uitgeverij bv over waardoor het nu ook actief is in Zuidoost-Nederland met titels als ZondagNieuws, De Trompetter en het internetportaal gezien.nl.

De investeringsmaatschappij Mecom wilde een Europese groep opbouwen van regionale krantenbedrijven, maar is hier niet in geslaagd. Hierdoor zet het zijn dochterbedrijven in de etalage. Concentra nv toonde zijn interesse in het Nederlandse Media Groep Limburg (MGL), de groep achter de kranten De Limburger en Limburgs Dagblad. Begin september 2014 werd er een overeenkomst afgesloten tussen beide bedrijven. Als de Nederlandse Mededingingsautoriteit de overname goedkeurt, versterkt Concentra nv zijn positie in Nederlands-Limburg waar het ook al eigenaar is van de regionale omroep TV Limburg en mede-eigenaar is van A&C Media bv. Alle activiteiten worden overgebracht naar Concentra Media Nederland.

In dezelfde tijdsperiode als de overname van MGL door Concentra nv, was De Persgroep nv nog in onderhandeling met het Britse Mecom, op dat moment nog eigenaar van MGL en voor 86% eigenaar van Wegener. MGL vormt geen onderdeel van de onderhandelingen in dit overnameproces.
De Persgroep nv was reeds actief op de Nederlandse markt (bv. Volkskrant, Het Parool en Trouw). Door de overname kan De Persgroep nv in Nederland de grootste krantenuitgever worden. De Nederlandse concurrentiewaakhond ACM moet echter nog zijn goedkeuring geven. Eind september 2014 gaf het al aan dat het extra onderzoek zal doen naar de geplande overname. Het vreest voor een te grote macht op de reclamemarkt waardoor de prijzen van advertenties zouden kunnen stijgen en dat de druk- en bezorgkosten van andere dagbladuitgevers zullen toenemen. Als De Persgroep nv wil doorgaan met de overname zal het een vergunningsaanvraag moeten indienen bij ACM waardoor het onderzoek van start gaat en ACM 13 weken de tijd krijgt om de aanvraag nader te bestuderen.[144]
Bij een overname van Mecom wordt De Persgroep nv ook eigenaar van een Deens mediabedrijf (Berlingske Media) dat over 2 nationale titels, 7 regionale kranten, 17 gratis bladen en enkele radiostations beschikt.

De Tijd en De Standaard zijn sinds mei 2014 ook online beschikbaar in Nederland. Net zoals Mediargus – Gopress waarbij de consument per artikel kan betalen om het te lezen, bestaat er in Nederland ‘Blendle’. Deze Nederlandse digitale kiosk werkt hiervoor samen met uitgevers van kranten en tijdschriften. Ook De Tijd en De Standaard zijn per artikel raadpleegbaar via het medium.  De artikelen kunnen op de pc, tablet en smartphone gelezen worden.

Professional Media Group, een uitgever van vakbladen in België, breidde zijn portfolio in Nederland uit met 5 nieuwe titels door overname van de Industriële Pers. Daarvoor verkocht het reeds de Nederlandse vakbladen Metallerie en Chocolaterie.

Think Media nv brengt de printtitels MotorWereld en Chief in Nederland op de markt.

De Meta Media Groep nv heeft de magazines Modelspoormagazine en Spoorwegjournaal overgenomen. De magazines zijn onder andere verkrijgbaar in België, Nederland en Frankrijk.

Via Ackroyd Publications nv, dat sinds 2007 deel uit maakt van Corelio nv, heeft de groep de Engelstalige publicaties The Bulletin, Flanders Today, Newcomer, Expat Directory in portfolio. Ackroyd Publications nv is ook actief als organisator van internationale evenementen in Brussel, Antwerpen en Gent.

3.4.1.4 INTERNET

De media-activiteiten via het internet van de Vlaamse bedrijven zijn in de eerste plaats beperkt tot de Vlaamse en Waalse markt.

Proxistore nv ging eind 2013 een samenwerking aan met Geolid waardoor zij buiten België en Duitsland nu ook in Frankrijk aan lokale online display advertising kunnen doen.
Naar de toekomst toe zal Proxistore nv waarschijnlijk nog in meer landen actief zijn. In de halfjaarresultaten van 2014 van Roularta Media Group nv vermeldde laatstgenoemde dat het een bedrag van 1,1 miljoen euro extra investeert in Proxistore nv. De bedoeling is om met een kapitaalsverhoging van 2,7 miljoen euro Proxistore uit te breiden naar Nederland, Engeland, Spanje, Italië, Zwitserland, Canada en de Verenigde Staten.

Mobile Vikings, een Hasselts telecombedrijf, biedt sinds december 2012 zijn telefonieproducten, waaronder ook mobiel internet, in Nederland aan.

De Persgroep nv nam in Nederland de websites autotrack.nl, Jobtrack.nl en carsom.nl over.

Ackroyd Publications nv, sedert 2007 een dochterbedrijf van Corelio/Mediahuis nv, runt de website voor de internationale gemeenschap xpats.com.

 


[144] Mediaspecs, “Extra onderzoek naar de overname van Mecom door De Persgroep”, http://news.mediaspecs.be/extra-onderzoek-naar-de-overname-van-mecom-door-de-persgroep, 22 september 2014